Referaty prowadzą sprawy związane z realizacją zadań wynikających z kompetencji wójta.
Zadania wspólne referatów
Do wspólnych zadań referatów należą w szczególności:
- Koordynowanie i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy,
- Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,
- Współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami społeczno-politycznymi,
- Współdziałanie z właściwymi organami rządowej administracji ogólnej,
- Rozpatrywanie skarg i wniosków i interpelacji,
- Opracowanie propozycji do projektów wieloletnich perspektyw rozwoju gminy,
- Przygotowanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdawczości dotyczących realizacji zadań gminy,
- Przygotowanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Wójta oraz projektów uchwał wnoszonych pod obrady Rady Gminy,
- Prowadzenie spraw z dziedziny obronności kraju w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w związku z ustawą o ochronie danych osobowych i w zakresie ustawy dotyczącej informacji niejawnych,
- Przestrzeganie ustawy o finansach publicznych a także ustawy prawo zamówień publicznych,
- Sprawowanie nadzoru nad podległymi jednostkami organizacyjnymi Gminy w zakresie spraw powierzonych.
Referat Społeczno-Organizacyjny
Do zadań referatu należą sprawy:
- Obsługa kancelaryjno-biurowa Rady Gminy z przygotowaniem materiałów na Sesje Rady Gminy. Prowadzenie rejestru uchwał Rady Gminy, wniosków Rady, interpelacji radnych. Czuwanie nad terminowym załatwianiem wniosków i postanowień Rady Gminy,
- Udział w opracowaniu uchwał Rady Gminy,
- Udział w opracowaniu projektów pracy Rady Gminy,
- Czuwanie nad zabezpieczeniem praw radnych, a w szczególności wynikających z ochrony stosunku pracy radnych,
- Przygotowanie projektów planów spotkań radnych z wyborcami oraz dyżurów w okręgach wyborczych dla przyjmowania wniosków, uwag,
- Wykonywanie w zleconym zakresie prac związanych z wyborami do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, Samorządu Mieszkańców, Sołtysów, Ławników w Sądach powszechnych i Sądach ubezpieczeń społecznych,
- Prowadzenie rejestru ewidencji działalności gospodarczej Gminy,
- Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w placówkach handlowych i gastronomicznych,
- Organizowanie załatwiania skarg i wniosków Obywateli, a zwłaszcza: prowadzenie zbiorczej ewidencji skarg i wniosków wpływających do Gminy, czuwanie nad terminowym ich załatwianiem przez referaty,
- Prowadzenie kancelarii ogólnej, małej poligrafii i łączności radiowo telefonicznej,
- Zaopatrzenie materiałowo-techniczne na cele administracyjne oraz organizacja ochrony budynku,
- Prowadzenie spraw związanych z zarządem budynku, administracją,
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu Gminy,
- Prowadzenie strony Biuletynu Informacji Publicznej,
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie ochrony danych osobowych,
- Wykonywanie zadań z zakresu obrony cywilnej i obronności kraju,
- Prowadzenie spraw wojskowych w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz prowadzenie obsługi tajnej kancelarii,
- Nadzór nad działalnością stowarzyszeń i organizacji społecznych i realizacja zadań wynikających z umowy o ochronie przeciwpożarowej a zwłaszcza:
- kontrolowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
- zapewnienie zasobów wody do gaszenia pożarów, utrzymania obiektów remiz strażackich,
- zapewnienie środków transportowych do akcji ratowniczych i ćwiczeń.
- Zarządzanie ewakuacji i podejmowanie innych działań wobec zagrożenia powodziowego,
- Koordynacja zadań w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy,
- Prowadzenie archiwum zakładowego,
- Prowadzenie kartotek osobowych mieszkańców,
- Nadawanie oraz upowszechnianie numerów ewidencyjnych w dokumentacji ewidencyjno-dowodowej w ramach tworzenia Centralnego Banku Danych,
- Współdziałanie w zakresie dyscypliny meldunkowej z Komendą Policji, USC, CBA i organizacjami wojskowymi,
- Wydawanie dokumentów tożsamości,
- Współpraca z organami sprawiedliwości i ścigania w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- Koordynowanie zadań w zakresie profilaktyki i zjawisk patologii społecznej,
- Wydawanie zezwoleń na organizowanie zgromadzeń i zabaw publicznych,
- Wydawanie zezwoleń na prowadzenie zbiórek (pieniężnych) publicznych,
- Koordynowanie sieci przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
- Zapewnienie podstawowych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych w placówkach oświatowo-wychowawczych,
- Nadzorowanie i koordynowanie działalności kulturalno-wychowawczej, artystycznej i rozrywkowej instytucji i placówek kultury,
- Podejmowanie przedsięwzięć na rzecz zapewnienia materialnych, technicznych, i organizacyjnych warunków upowszechniania kultury,
- Nadzór nad działalnością programową bibliotek publicznych i ośrodków kultury,
- Tworzenie i zapewnienie warunków do organizacji izb pamięci i miejscowych zbiorów muzealnych,
- Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej między innymi przy udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendia dla uczniów),
- Współdziałanie ze stacjonarnym zakładem lecznictwa w zakresie pomocy osobom zobowiązanym do poddania się leczeniu (odwykowemu),
- Organizowanie dowozu dzieci do szkół,
- Współdziałanie z drużynami harcerskimi,
- Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem placówek oświatowych,
- Opracowanie programów rozwoju kultury fizycznej i sportu,
- Inicjowanie przedsięwzięć mających na celu zwiększenie świadczeń na rzecz kultury fizycznej i sportu przez osoby fizyczne i prawne,
- Współdziałanie z instytucjami i organizacjami zajmującymi się kulturą fizyczną, sportem i turystyką w zakresie rozwoju ich działalności,
- Obsługa gospodarcza.
Referat Finansowy
Do Referatu Finansowego należy prowadzenie spraw związanych z gminną gospodarką finansową i budżetową, wymiarem i poborem zobowiązań pieniężnych oraz podatków i opłat lokalnych. Zapewnienie dyscypliny finansowej i działanie zgodnie z ustawą o finansach publicznych i z ustawą o rachunkowości, a w szczególności:
- Zapewnienie bilansowania finansowych potrzeb gminy, dochodami własnymi i zasilającymi,
- Czuwanie nad prawidłowym przebiegiem wykonania budżetu,
- Nadzór i kontrola nad działalnością finansową podległych gminie jednostek organizacyjnych,
- Współpraca z Izbami Obrachunkowymi oraz Izbami i Urzędami Skarbowymi,
- Prowadzenie obsługi kasowej i księgowej,
- Ustalenie wysokości podatków i opłat lokalnych i prowadzenia kontroli w tym zakresie,
- Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,
- Opracowanie projektów rocznych i perspektywicznych planów społeczno-gospodarczych i finansowych gminy,
- Prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie gospodarki mieszkaniowej tj. czynsze, dzierżawy, rozliczenia ratalnej sprzedaży, itp.
Referat Rolno-Inwestycyjny
Do zadań referatu należą sprawy:
- Opracowanie gminnych planów rozwoju w oparciu o kierunkowe założenia Rady Gminy,
- Podejmowanie działań związanych z gospodarką rolną,
- Współdziałanie ze służbą kwarantanny i ochrony roślin,
- Współpraca ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych,
- Gospodarka gruntami w zakresie mienia komunalnego,
- Tworzenie zasobu gruntów na cele budowlane, ustalenie cen działek i ich zbywanie,
- Kontrola rolniczego użytkowania gruntów,
- Zarząd mieniem gminnym,
- Orzekanie o wygaśnięciu prawa użytkowania,
- Ustalanie opłat rocznych za użytkowanie gruntów,
- Naliczanie opłat rocznych za niewykorzystanie gruntów zgodnie z przeznaczeniem,
- Wykonywanie prawa pierwokupu nieruchomości,
- Opracowanie planów rekultywacji gruntów zdewastowanych i zdegradowanych,
- Nieodpłatne uzyskiwanie na wniosek urzędu gminy nieruchomości Skarbu Państwa,
- Prowadzenie spraw związanych ze sporządzeniem miejscowych projektów planów przestrzennego zagospodarowania jednostek osadniczych gminy i dla całego obszaru gminy,
- Przygotowanie decyzji podziału nieruchomości oraz rozgraniczeń,
- Scalanie i wymiana gruntów,
- Otrzymywanie w formie darowizny-na wniosek gminy-nieruchomości na cele rozwoju budownictwa mieszkaniowego a także w związku z wykonywaniem zadań własnych mających zaspokoić potrzeby mieszkańców (od powiatów, samorządów województw i wojewodów),
- Wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- Wydawanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- Prowadzenie spraw z zakresu komunikacji na terenie gminy,
- Wydawanie wypisów, wyrysów i opinii z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
- Opiniowanie planów zagospodarowania przestrzennego województw i gmin sąsiadujących (nie będących aktami prawa miejscowego) oraz uzgadnianie z województwami kwestii związanych z umieszczaniem w planach gminnych zadań regionalnych,
- Współpraca z innymi samorządami w zakresie realizacji inwestycji na terenie Gminy,
- Prowadzenie spraw związanych z lokalizacją cmentarzy komunalnych i zasad ich zagospodarowania,
- Sprawowanie opieki nad zabytkami współdziałanie w tym zakresie ze służbą ochrony zabytków,
- Zapewnienie warunków niezbędnych do realizacji programów o ochronie środowiska,
- Współdziałanie z organami państwowej inspekcji sanitarnej dla zapewnienia higienicznych warunków środowiska,
- Podejmowanie działań niezbędnych do usunięcia zaistniałego stanu zagrożenia dla środowiska tj. wód, gruntów, gleb oraz ochrona przeciwpowodziowa,
- Prowadzenie uzgodnień dotyczących realizowanych inwestycji w celu zapewnienia warunków ochrony środowiska,
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarką wodno-ściekową, urządzeniami melioracyjnymi,
- Prowadzenie i prognozowanie przedsięwzięć w zakresie ochrony środowiska,
- Prowadzenie spraw dotyczących nazewnictwa ulic, placów oraz numerów podległych nieruchomości,
- Wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych,
- Wydawanie pozwoleń na uprawę maku,
- Uchwalanie założeń planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną/gaz w gminie,
- Opiniowanie udzielania koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie oraz wyrażanie zgody na wydobywanie kopalin pospolitych,
- Nieodpłatne uzyskiwanie na wniosek urzędu gminy nieruchomości Skarbu Państwa,
- Zaliczanie dróg do kategorii dróg gminnych oraz ustalanie przebiegu tych dróg, a także opiniowanie zaliczania i przebiegu dróg powiatowych,
- Przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i utrzymania czystości i porządku w gminie,
- W zakresie Prawa wodnego- sprawy lokalne i ugody w sprawie zmian stosunków wodnych na gruntach,
- Dokonywanie sprzedaży zasobów mieszkaniowych i użytkowych gminy,
- Gospodarka zasobami lokali mieszkalnych i użytkowych gminy oraz ustalanie wysokości czynszów za te lokale,
- Rozpatrywanie wniosków o przydział mieszkań komunalnych, przygotowanie umów w tym zakresie oraz obsługa Komisji Mieszkaniowej,
- Przygotowanie, prowadzenie i koordynacja inwestycji i remontów kapitalnych w zakresie gospodarki komunalnej,
- Zapewnienie prawidłowego stanu technicznego obiektów użyteczności publicznej (szkoły, przedszkola, domy ludowe, itp.),
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o drogach publicznych w tym:
- prowadzenie spraw związanych z budową i modernizacją dróg gminnych i wewnętrznych
- przygotowanie wystąpień do Zarządów Dróg Publicznych w sprawach organizacji ruchu, wynikających z wniosków radnych, mieszkańców sołectw i potrzeb gminnych
- Budowa i konserwacja gminnych dróg, ulic , mostów i placów,
- Opracowanie programu usług i urządzeń komunalnych,
- Współdziałanie przy zimowym utrzymaniu dróg z zarządami dróg w zakresie wykorzystania sprzętu i pojazdów samochodowych,
- Prowadzenie spraw związanych z oświetleniem,
- Realizacja budowy cmentarzy komunalnych,
- Organizowanie przetargów zgodnie z przepisami ustawy-prawo zamówień publicznych,
- Przygotowywanie wniosków w zakresie pozyskiwania środków na realizację inwestycji gminnych,
- Promocja gminy w zakresie zagospodarowania terenów przeznaczonych pod inwestycje